Minőségbiztosítás az alapellátásban, minőségbiztosítási rendszer
„Jó minőségű az egészségügyi a szolgáltatás, ha azt nyújtja az embereknek, amire szükségük van, egyúttal azt is, amit akarnak, és mindezt lehetőleg a legalacsonyabb költségek mellett”
John Ovretveit
Minőségbiztosítási rendszer működtetése
Minőségbiztosítási rendszert minden egészségügyi szolgáltatónak törvény előírta kötelezettsége működtetni.
Ezt írja elő az egészségügyi törvény (1997. évi CLIV.) 121. §-a, melyet az egészségügyi szolgáltatások nyújtásához szükséges szakmai minimumfeltételekről szóló 60/2003. ESzCsM rendelet 2012. július 1-től hatályos módosítása megerősít.
Minőségbiztosítási dokumentációk a szabványnak megfelelően
- Minőségpolitikai nyilatkozat
- Minőségcél
- Minőségirányítási Kézikönyv (MK)
- Működési Rend (MR)
- Minőségügyi eljárások (ME)
- Eljárásrendek (ER)
- Szabályzatok (SZ)
- Bizonylati Album (BA)
- Protokollok
Minőségbiztosítási rendszer készítése
Ezek a dokumentumok a meghatározott kötelező elemeket tartalmazva kerülnek átadásra. A szolgáltató saját speciális adataival egészítem ki, például a Működési Rendben: a szolgáltató hatósági engedélyében szereplő adataival, a szolgáltató rendelési idejével, személyzet összetételével, munkarenddel, stb.
Mit tartalmaz a minőségbiztosítási rendszer?
A minőségbizosítási rendszer tartalmazza az ISO alapú Szabványok (esetünkben: MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási rendszerek. Követelmények) valamelyikét, illetve a szervezet tevékenységének sajátosságára tekintettel a kiegészítéseket (esetünkben: Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok –MEES Kézikönyv). Ezzel komplett módon szabályozza a szolgáltató általános (vezetési feladatok) és egészségügyi-speciális (betegellátási folyamatok) tevékenységeit.
A Magyar Egészségügyi Ellátási Standardok, jelenleg hatályos MEES 2.0. változata, az egészségügyi szolgáltatások minőségének értékelésére szolgáló, egészségügy specifikus követelmények gyűjteménye, ami egyaránt alkalmazható az alap-, járó-, vagy a fekvőbeteg ellátásban. A standard gyűjtemény kiemelt jelentőséget tulajdonít a megfelelő egészségügyi ellátásnak, a betegbiztonságnak és az egészségnevelésnek, általa azonos szempontok szerint összehasonlíthatóak az ellátási folyamatok és tevékenységek.
Az infekciókontroll egy minőségi standard, mely nélkülözhetetlen a páciensek és az ellátást végző személyzet egészsége és biztonsága szempontjából, egy hatékony program, amely kulcseleme a minőségi betegellátásnak.
A minőségbiztosítás feladata
- A teljes folyamat minőségi ellenőrzése és minőségi irányítása
- A vevők érdekeinek érvényesítése, igényeinek kielégítése
- Objektív felülvizsgálat biztosítása, mely lehet külső szervezet által végzett felülvizsgálat is
Szakmai tapasztalat
Tapasztalataim és végzettségem alapján vállalom, hogy a praxis / intézet sajátosságait figyelembe véve személyre/ intézetre szabott minőségirányítási rendszert vezetek be, és igény szerint működtetem.
Vállalom a belső auditok rendszeres elvégzését és felkészítést a külső auditra, nagyobb létesítmény esetén kollégáimmal együtt.